Zrakové vnímání a zraková pamět

Od narození poznáváme svět díky smyslům. Zrakem vnímá dítě nejvíce podnětů okolo něj. Z postýlky nejdříve blízké osoby, později ho zaujmou pohybující se předměty. Postupně se zrakové vnímání zdokonaluje. Od pozorování lidí a předmětů se zrak zaměří na obrázky, knížky, tvary, písmenka, čísla… Zrakové vnímání se propojuje s motorikou, kdy dítě objeví vlastní ručičky, které se pohybují, taky skvěle chutnají, dále se sluchovým vnímáním, kdy se dítě pohledem otáčí za zvukem. A tak se postupně vše tříbí a zdokonaluje, propojením smyslového vnímání s motorikou dítě poznává svět.

U dítěte posuzujeme tyto oblasti zrakového vnímání:

Zrakové rozlišování detailu pomáhá dětem vidět rozdíly na obrázcích. Zrakové rozlišování otočených tvarů pomáhá dětem najít sice stejné obrázky, ale jinak otočené. Zraková analýza pomáhá dětem najít z celku jen nějakou část. Zraková syntéza pomáhá dětem naopak jednotlivé části spojit do celku. Zraková paměť pomáhá dětem si viděné obrázky a později slova zapamatovat. Pro úspěšný start ve škole je zralost popsaných zrakových funkcí nezbytná. Sledování těchto oblastí nám napoví, kterým částem vizuálního vnímání je dobré se věnovat, protože jsou důležité pro školu, především pro čtení.

Jak rozpoznat na projevu dítěte (ne)zralost zrakových funkcí?

Daří se mu skládání puzzle? Sestaví obrázek z několika dílků (ze dvou, čtyřech, šesti, devíti – podle věku)? Najde mezi předměty ten, který chcete? Daří se mu najít rozdíl mezi dvěma podobnými obrázky? Hraje rádo pexeso? Nezralost zrakového vnímání ovlivní úspěšnost budoucího školáka. Může být příčinou specifických poruch učení, převážně dyslexie. Více informací o dyslexii získáte na stránce Jak napravit poruchy učení. Správnému rozvoji zrakových funkcí se aktivně věnujeme už v předškolním věku. Je vhodné se poradit s odborníky, se speciálním pedagogem.