Poruchy řeči
Vývoj budoucí řeči začíná zpočátku u čerstvě narozeného miminka reflexním křikem, který rodiče nemusí znepokojovat, postuně přechází do pobrukování, které je zpočátku nevědomé, ale postupně začíná sloužit k navazování kontaktu s blízkými lidmi. Táta s mámou komunikaci opětují, na dítě mluví, řeč se může začít rozvíjet Okolo prvního roku se objeví první slovo, kolem druhého roku už dítě obvykle mluví v jednoduchých větách. Stále přibývají nová slova, nové výrazy. Další rozvoj řeči záleží na tom, zda budeme všemožně rozvoj řeči podporovat. V rozšiřování slovní zásoby i ve správné výslovnosti mohou být u dětí velké rozdíly. Pokud jsou v řeči logopedické nedostatky i v pěti letech, je nutné vyhledat odbornou pomoc, pokud tak rodiče již neučinili dříve. Řeč má pro člověka zásadní význam, ovlivňuje a rozvíjí kvalitu myšlení, poznávání, učení.
Jak se projeví (ne)zralost řeči u dětí?
Nejčastěji děti trápí špatná výslovnost některých hlásek, nejčastěji L,R,Ř, sykavek, často také Ť,Ď,Ň. Častým jevem je také opožděný vývoj řeči, kdy dítě po třetím roce nemluví vůbec, případně mu nikdo nerozumí. Pokud je postižena plynulost mluvení, hovoříme o koktavosti. Vyskytují se také potíže s těžkopádnou artikulací, s nesprávnou výslovností sykavek a měkkých a tvrdých hlásek. Poruchy řeči mohou zásadně ovlivnit školní úspěšnost, čtení i psaní, nemluvě o znevýhodněném postavení mezi vrstevníky, kteří jeho řeči nebudou rozumět. U dětí s řečovými nedostatky také často nacházíme nezralost hrubé a jemné motoriky, významný vliv má na správnou řeč také zrakové a sluchové vnímání.Je vhodné oslovit odborníka, poradit se s logopedem. Řěčové nedostatky mohou přispět k propuknutí některých specifických poruch učení, o kterých se více dozvíte na stránkách Jak napravit poruchy učení.