Motorika a grafomotorika
Správný vývoj dítěte sledují rodiče společně s pediatry od narození. Právě motorika je hlavním zdrojem informací, že je vše v pořádku. Dítě zvedá hlavičku, otáčí se, sedí, leze po čtyřech, stojí, chodí, běhá, kráčí po schodech a střídá nohy, jezdí na kole, lyžuje... Pokud vše dozrává ve správnou dobu, je rozvoj hrubé motoriky v pořádku. Rozvinutá hrubá motorika je základním stavebním kamenem motoriky jemné. Jemná motorika, jak již název napovídá, se zabývá drobnějšími pohyby. Ty jsou přesnější, účelnější, specializovanější. Sledujeme tři oblasti jemné motoriky, které jsou pro předškoláka důležité: Jemná motorika oka vede pohyb očí správným směrem. Jemná motorika mluvidel zajistí dobrý pohyb jazyka, rtů. Jemná motorika ruky se postará o spolupráci prstů. Čtení, psaní i počítání je ovlivněno také zralým spojením jemné a hrubé motoriky s vnímáním, tedy propojení pohybu s vnímáním zrakovým i sluchovým. Doma i ve školce se pohybová zralost prokáže na grafomotorickém projevu dítěte. Vidíme kresby, omalovánky, později i písmo. Můžeme sledovat sezení dítěte u stolu, zda drží správně tužku, zda kreslí rádo, nebo kreslení odmítají. Pro úspěšný start ve škole je zralost popsaných motorických funkcí nezbytná.
Jak rozpoznat na projevu dítěte nezralost pohybových funkcí?
Vyhýbá se pohybovým aktivitám? Je při běhání, skákání nešikovné? Je při pohybu neobratné? Při míčových hrách se mu nedaří míč chytat, házet správným směrem? Má potíže s koordinací? Kreslí dítě rádo? Drží správně při kreslení tužku? Omalovává rádo? Staví rádo lego? Nedaří se mu postavit komín z kostek? Naučilo se bez větších potíží jezdit na kole bez přídavných koleček? Hodně tlačí na pastelku? Nerado omalovává? Při vybarvování hodně přetahuje? Neumí podle předlohy nakreslit třeba čtverec, kruh? Čáry při kresbě jsou přerušované, neplynulé, kostrbaté? Nezralost všech motorických schopností a dovedností ovlivní úspěšnost budoucího školáka. Může být příčinou specifických poruch učení, převážně dysgrafie. Více informací o dysgrafii získáte na stánce Jak napravit poruchy učení. Správnému rozvoji pohybových funkcí se aktivně věnujeme už v předškolním věku. Je vhodné se poradit se speciálním pedagogem, případně fyzioterapeutem.