Rodinná terapie nabízí pomoc a podporu při řešení témat, které klienty trápí.
Hlavní pozornost je zpravidla věnována vztahům rodičů a dětí. Členové rodiny přinášejí různá témata, společně hledají nové pohledy, jiné možnosti řešení, které budou pro rodinu a její jednotlivé příslušníky přínosem. Snaží se pomoci při fungování stávající i nově vznikající rodiny jako celku, a to tak, aby se všem členům dobře dařilo.
Oženit se, založit rodinu, přijmout všechny děti, jež přijdou, zachovat je na tomto nejistém světě a dokonce, bude-li to možné, je trochu vést, to je podle mého přesvědčení nejzazší meta, jíž může člověk dosáhnout. Franz Kafka
Rodinné terapie se účastní všichni členové rodiny nebo alespoň někteří z nich.
Terapeut vytváří prostor k tomu, aby si členové rodiny mohli společně promluvit o současné situaci, kterou potřebuje rodina vyřešit, jak vznikla, koho zasahuje, kdo ji jak prožívá, jak ji jednotliví členové vnímají, co jim na daném stavu vyhovuje a co ne.
Při terapii považujeme rodinu za systém, který je vzájemně propojený.
Chování jednoho člena rodiny má vliv na všechny ostatní její členy. Je přirozené, že se rodiče a děti vzájemně silně ovlivňují. Cílem terapie je, zjednodušeně řečeno, aby s pomocí a podporou terapeuta směřovalo společné setkávání k pochopení i uchopení toho vlivu, následně pak k vyřešení situace, která se doposud stále opakovala. Přerušením opakování nevhodných postupů se všem členům uleví, rodina získá návod a sílu k postupnému zlepšování vzájemných vztahů.
Všechny šťastné rodiny jsou si navzájem podobné, každá nešťastná rodina je nešťastná svým způsobem. Lev Nikolajevič Tolstoj
Kdy je tedy rodinná terapie vhodná konkrétně?
- když nám není spolu dobře (rozvody, hádky, neshody mezi rodiči)
- nedaří se vzájemná komunikace mezi partnery, rodiči a dětmi
- vznikají nedorozumění při příchodu nového partnera do rodiny
- náročné situace v rodině (narození dítěte, nástup do mateřské školky, dospívání)
- výchovné potíže, kdy dítě "neposlouchá" a zlobí doma, případně jinde
- úzkostné stavy dětí i jiných členů rodiny
- psychosomatická onemocnění dětí i jiných členů rodiny
- potíže ve škole (kamarádi, zařazení do třídy, pocity osamělosti)
- zvládání hyperaktivity (ADHD), potíže s koncentrací pozornosti a nápadnou pomalostí
- noční děsy, pomočování (enuréza), sebepoškozování
- podpora při uspořádání vztahů a pravidel mezi rodiči a rodiči a dětmi