Hana Otevřelová

Ty tedy levák nebudeš!!!

Ty teda levák nebudeš!!!  Jak je to s praváctvím a leváctvím?

Čekárna u dětského lékaře. Několik maminek čeká se svými dětmi, až na ně přijde řada. Děti si hrají  u stolečku s hračkami, některé staví z kostek, jiné si kreslí. Mezi dětmi je také malý chlapeček. Odhaduji, že mu může být tak rok a půl, možná dva roky. Snaží se napodobovat, co dělají ostatní děti. V jedné chvíli bere do ruky pastelku, čmárá po papíře. Jeho maminka přibíhá ke stolku, vyrve mu pastelku z levé ruky se slovy: „ Tak to ne, ty teda levák nebudeš.“ Pastelku mu cpe do ruky pravé.
Potom usedá zpět k jiné paní. Dál si povídají. Celá čekárna slyší, jak má chlapeček ještě sestru, která chodí do třetí třídy. Ta píše levou rukou. Prý s tím jsou jenom problémy. Vůbec nepíše hezky, nejde jí čtení. Navíc jsou doma všichni praváci, tak proč by měly být zrovna jejich děti leváci!

Co bych této mamince ráda řekla? 

  • Pro začátek bych ji ráda podpořila. Leváků je asi jen 10%. Určitě to nemají v pravoruké společnosti snadné. Stačí se podívat na příbory v restauraci. Budou nachystány pro praváky. Takových případů bychom našli hodně. Levák musí být trošku zdatnější, více se přizpůsobit. Toto přizpůsobení probíhá po celé dětství. Často tak ani nějaký handicap tito lidé nevnímají.  Navíc se dá levákům život zjednodušit. Prodávají se již pomůcky pro leváky. Ve škole jde o pera, tužky, nůžky. Psací náčiní volíme pro leváka takové, aby se mu písmo nerozmazávalo pod rukou. V běžném životě můžeme zakoupit třeba vhodnou škrabku na brambory.  Ve škole už paní učitelky posadí dítě tak, aby při psaní nenarážel svojí levou rukou do ruky praváka, který sedí vedle něj v lavici. Dále znají již způsob psaní leváků. Někteří leváci píší horním psaním, jiní dolním psaním.                                                                                                                               
  • Rodiče by měli vědět, že leváctví není žádná nemoc, ale individuální rys každého člověka. Nikdy není na místě násilné přeučování. Pokud bychom dítě přeučovali, moc bychom mu nepomohli. Právě naopak. Mohli bychom zavdat příčinu pozdějším potížím, jako jsou neurotické poruchy, které se vždy obtížně odstraňují (tiky, koktání apod.). Nešetrný vnější zásah do přirozené laterality (praváctví, leváctví) může negativně ovlivnit školní výsledky dítěte.
  • Naše děti nás také často napodobují. Jindy se nám snaží přizpůsobit nebo vyhovět našim přáním.  Ani to není dobrá cesta. Moc hezký příklad jsem četla v knize, kterou napsala Renata Červenková spolu s Radkinem Honzákem.  Doktor Honzák zde vzpomíná na rozhovor se svojí dcerou.
    Pamatuji si na svou vlastní sprostou manipulaci s dcerkou. Ve třech letech byla typický ambidextr, co bere věci tu do pravé, tu do levé ruky. Jednou se mě zeptala, ve které se správně drží lžíce. A já odvětil: „ V pravé ti daleko víc sluší, Lucinko.“ Fuj.
    (ČERVENKOVÁ, Renata/ HONZÁK, Radkin. Všichni žijem‘ v blázinci: současnost očima psychiatra. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 2014, s. 141)
  • V neposlední řadě by maminka z našeho příběhu měla vědět, že vše má svůj čas. Jejímu chlapečkovi byly maximálně dva roky. V tomto věku ještě není jasné, zda dítě bude levák, nebo pravák. V postupném vývoji dítěte jsou období, kdy používá více jednu ruku, a období, kdy střídá nebo používá obě stejně. K preferování „šikovnější ruky“ dochází až okolo 4. roku. Zda dítě bude pravák, nebo levák musí být jasné před nástupem do školy, kdy prvňáček bude k psaní používat pouze jednu ruku.

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte ho se svími přáteli ať si ho také mohou přečíst.


Přejete si dostávat pravidelné informace o novinkách?

Přihlášení k odběru novinek

Prosím zadejte platnou e-mailovou adresu

Je třeba, aby jste vyjádřili svůj souhlas se zasíláním obchodních sdělení.

Mám zájem o informace z těchto kategorií

články, zajímavé informace a postřehy pro všechny.

akce a nabídky pro instituce (školky, školy, rodinná centra...) - workshopy, přednášky.

akce a nabídky pro rodiče - skupinové kurzy pro děti, webináře, workshopy a přednášky pro rodiče.


Informace o zpracování osobních údajů

Nejnovější články

Jak oznámit dítěti, že se rozvádíme? Odpověď na tuto otázku by mohla být jednoduchá a přímočará. Tedy pokud by bylo jednoduché a přímočaré prožívání všech, kterých se rozvod týká. A to obvykle není. Muž a žena řeší otázku svého partnerství. To se rozpad

Matematické představy se vyvíjejí postupně, a to stejně jako ostatní schopnosti a dovednosti, o kterých je pojednáno na jiných místech těchto stránek.

Rozvoj prostorového a zrakového vnímání je postupný proces. Jde o souhru pohybu, zrakového, sluchového vnímání, v neposlední řadě se podílí také vnímání hmatové.

Soubory cookies pomáhají poskytovat, chránit a zlepšovat mé služby. Prohlížením tohoto webu s jejich používáním souhlasíte.

Informace o cookies

Co je to cookie a proč je využíváme?

Cookie je krátký textový soubor, který navštívená webová stránka odešle do prohlížeče. Umožňuje webu zaznamenat informace o vaší návštěvě, například preferovaný jazyk a další nastavení. Příští návštěva stránek tak může být snazší a produktivnější. Soubory cookie jsou důležité. Bez nich by procházení webu bylo mnohem složitější. Soubory cookie slouží k celé řadě účelů. Používáme je například ke sledování počtu návštěvníků na stránce

Ohrožuje používání souborů cookies mé soukromí?

Při zpracování těchto souborů důsledně dbáme na ochranu vašeho soukromí a vždy postupujeme v souladu s příslušnými právními předpisy a etickými standardy. Veškeré získané údaje chráníme za použití těch nejmodernějších technologií, a dalším osobám či firmám je sdělujeme pouze v nezbytně nutném rozsahu, vyjma případů, kdy nám poskytnutí osobních údajů může uložit zákon.

Mohu ukládání souborů cookies do mého zařízení nějak zabránit?

Ano, stačí, když si před návštěvou našich stránek ve svém prohlížeči spustíte funkci anonymního prohlížení. V takovém případě je ale možné, že se vám některé části našich stránek nebudou zobrazovat správně a jejich prohlížení pro vás může být složitější.